Τρίτη 28 Μαΐου 2013

ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΑΘΛΟ ΤΟΥ ΚΟΤΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΙΡΚΗ

ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΑΘΛΟ ΤΟΥ ΚΟΤΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΚΙΡΚΗ Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωήν σου όπως την θέλεις, τούτο προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις Κ. Καβάφης, ‘’Όσο μπορείς’’,1905 Στην αρχαία Ολυμπία η δόξα του νικητή συμβολιζόταν με τον κότινο και την ελιά. Με την πάροδο του χρόνου ο διακαής πόθος πολλών αθλητών για νίκη με κάθε κόστος επιτυγχάνεται με παράτυπες τεχνικές βελτίωσης των δυνατοτήτων τους. Η βιομηχανοποίηση του αθλητισμού έχει ως αποτέλεσμα τη διοργάνωση αγώνων με τεράστια χρηματικά έπαθλα, με χορηγούς, με διαφημίσεις. Στόχος των αθλητικών δραστηριοτήτων είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους των, αδιαφορώντας για την ευγενή άμιλλα των αθλητών. Η καταξίωση και οι μεγάλες διακρίσεις του αθλητή είναι αυτοσκοπός, διότι η ζωή του χαρακτηρίζεται από μια συνεχή προσπάθεια και αγώνα για επιβίωση με πενιχρά μέσα, αφού η πλήρης αφοσίωση στο άθλημα του, δεν του επιτρέπει καμιά άλλη επαγγελματική ενασχόληση. Συνεπώς, αρκετοί αθλητές υποκύπτουν στον πειρασμό της χρήσης των απαγορευμένων ουσιών για να εξασφαλίσουν τις καλύτερες δυνατόν επιδόσεις για να είναι αρεστοί και επιθυμητοί στην καταναλωτική αγορά. Υπό το βάρος αυτής της πίεσης ο αθλητής ρυθμίζει το σώμα και το πνεύμα του σαν να πρόκειται για μια τεχνολογική μηχανή, που όχι μόνο να αποδίδει, αλλά να βρίσκεται συνεχώς στο βάθρο της επιτυχίας. Καθώς η δόξα και η φήμη του νικητή εξαπλώνεται σε εθνικό ή παγκόσμιο επίπεδο, αυξάνεται και ο πειρασμός χρήσης πιο αποτελεσματικών ουσιών για να παραμείνει στην κορυφή της πυραμίδας, θέτοντας σαν αντίτιμο σε άμεσο κίνδυνο, την ίδια τη ζωή του. Ο αθλητισμός με τη σημερινή επαγγελματική του μορφή έχει αποκοπεί σχεδόν από την πρωτογενή του σημασία και αποτελεί έναν αυτοτελή οργανισμό που τον δεσμεύουν οι εξαρτήσεις του στην οικονομία της αγοράς. Τα παράνομα συμφέροντα συντηρούν αυτό το φαινόμενο κάτω από τα εκτυφλωτικά φώτα των τελετών έναρξης. Επομένως, η σύγχρονη μάστιγα του πρωταθλητισμού και κατ’ επέκταση του αθλητισμού από το ντόπινγκ είναι ένα κοινωνικο-οικονομικό φαινόμενο με αρνητικές διαστάσεις, αφού δημιουργούνται υπεραθλητές με επιστημονικά νοθευμένη αγωνιστική απόδοση που αυθαιρετούν κατά του πολιτισμού, κατά της ίδιας της φύσης. Η παγκόσμια καταναλωτική αγορά δεν γνωρίζει σύνορα, θρησκείες, ιδεολογίες. Στοχεύει αποκλειστικά στην παραγωγή νέων αθλητών με διακρίσεις για να προβάλουν και να προωθήσουν τα προϊόντα των εταιρειών που κάθε φορά εκπροσωπούν. Στο βωμό του χρήματος, ο σκοπός όχι μόνο αγιάζει τα μέσα, αλλά και επιβάλλεται. Ο ανταγωνισμός των αθλητών δεν γίνεται τελικά, εντός του γηπέδου, αλλά εντός των επιχειρήσεων, των χορηγών. Όσο πιο φημισμένο είναι το διαφημιζόμενο προϊόν, τόσο περισσότερο είναι επιτακτική η ανάγκη του αθλητή να υπερβεί τον εαυτό του, την ίδια του τη φύση για να μην ξεχαστεί το όνομα του, η αγοραστική του δύναμη. Ο πρωταθλητισμός είναι ένα μόνιμο κυνήγι όχι μόνο των αθλητών, αλλά και πολλών ανθρώπων που μάχονται καθημερινά να υπερβούν το διπλανό τους για να εξασφαλίσουν μια προνομιούχος θέση. Μια θέση που δεν τους εξασφαλίζει την αληθινή ευτυχία, αφού οφείλουν να επιβεβαιώνουν τις αντοχές τους συνεχώς, χάνοντας τελικά την ουσία, την ψυχική και σωματική τους ευδαιμονία. Ουσία είναι να ξεπερνάμε και να βελτιώνουμε τον εαυτό μας, όχι να είμαστε εξαρτημένοι από την κάθε επιβλαβή ‘’ουσία’’.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου